Regulaminy
Regulamin
Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Chrostkowie
Rozdział I
Zasady ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną, zadania oraz zakres funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chrostkowie zwanego dalej ,,Ośrodkiem”
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Gminie- należy przez to rozumieć Gminę Chrostkowo
-
Radzie- należy przez to rozumieć Radę Gminy Chrostkowo
-
Wójcie- należy przez to rozumieć Wójta Gminy Chrostkowo
-
Kierowniku- należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chrostkowie
-
Pracownikach- należy przez to rozumieć pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chrostkowie
§ 3
- Ośrodek jest budżetową jednostką organizacyjną Gminy Chrostkowo utworzoną w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
- Siedzibą Ośrodka jest budynek Urzędu Gminy Chrostkowo, Chrostkowo 99, 87-602 Chrostkowo.
- Terenem działania Ośrodka jest Gmina Chrostkowo.
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chrostkowie funkcjonuje we wszystkie dni robocze miesiąca od godz. 7:00 do godz. 15:00 poniedziałek – piątek.
§ 4
1. Ośrodkiem kieruje Kierownik
2. Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka
3. Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje pracownik wyznaczony przez Kierownika Ośrodka.
Rozdział II
Struktura Organizacyjna Ośrodka
§ 5
W skład ośrodka wchodzą:
a) Kierownik,
b) Referat pomocy społecznej:
- pracownicy socjalni
- asystent rodziny
- opiekun środowiskowy
c) Referat świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego:
- pracownik ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego
d) Dzienny Dom Senior+:
- kierownik
- dwóch opiekunów
- sprzątaczka
§ 6
Kierownik kieruje wykonywaniem zadań w GOPS oraz zapewnia prawidłową gospodarkę przyznanymi środkami, Uprawnienia i odpowiedzialność Kierownika wynikają z przepisów prawa, a także z upoważnień udzielonych przez odpowiednie organy Gminy Chrostkowo.
1. Kierownik Ośrodka w szczególności:
- kieruje pracą Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez Wójta,
- sprawuje bezpośrednie zwierzchnictwo służbowe nad podległymi pracownikami,
- organizuje pracę w ośrodku,
- kontroluje przestrzeganie przepisów prawa,
- prowadzi kontrolę wewnętrzną,
- ustala zakresy czynności podległych pracowników,
- prowadzi gospodarkę kadrową i funduszem płac,
- prowadzi sprawy związane z zawieraniem, rozwiązywaniem stosunku pracy, udzielanie urlopów, karaniem i nagradzaniem pracowników,
- wydaje wewnętrzne akty prawne (zarządzenia, regulaminy),
- przygotowuje projekty uchwał dotyczących działalności Ośrodka
- wydaje decyzje administracyjne w I instancji zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Wójta,
- wykonuje zadania administratora danych osobowych.
§ 7
Do podstawowych zadań pracowników Ośrodka należy:
- dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
- współdziałanie w sprawach wymagających uzgodnień między stanowiskami,
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
§ 8
Do właściwości pracowników socjalnych należy w szczególności:
- świadczenie pracy socjalnej,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
- wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
- udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe,
- przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń o udzielenie pomocy,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,
- analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania środków przez rodziny, które otrzymują pomoc materialną,
- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie wykonywanych na zajmowanym stanowisku,
- prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt,
- współudział w planowaniu budżetu oraz czuwanie nad jego prawidłowym wykonaniem.
§ 9
Do zadań asystenta rodziny należy:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych i wychowawczych z dziećmi,
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Kierownikowi,
- sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach
- współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
§ 10
Do zadań opiekuna środowiskowego należy:
- utrzymanie mieszkania podopiecznego w czystości,
- dokonywanie zakupów,
- załatwianie spraw bieżących np. dostarczenie leków
- przygotowanie posiłku,
- pranie,
- przynoszenie niezbędnego opału,
- czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej podopiecznego.
Do zadań opiekuna w DDP Senior+ należy w szczególności:
- Sprawowanie codziennej opieki nad uczestnikami, organizacja czasu wolnego, opracowywanie planu pomocy.
- Rozpoznanie potrzeb socjalno–bytowych uczestników i współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
- Organizowanie bezpiecznego pobytu uczestników zajęć.
- Udzielenie wsparcia w sytuacjach trudnych, kryzysowych.
- Współpraca z rodziną podopiecznego.
- Pomoc w podaniu i przy spożyciu posiłku.
- Prowadzenie dziennych list obecności i innych dokumentów niezbędnych w funkcjonowaniu placówki.
- Pomoc podopiecznym w poruszaniu się po ośrodku.
- Utrzymanie czystości na terenie ośrodka i wokół budynku.
- Przestrzeganie zasad praworządności, bezstronności, bezinteresowności, obiektywności, uczciwości, rzetelności i odpowiedzialności.
Do zadań sprzątaczki należy:
- Zamiatanie, mycie i dezynfekcja podłóg.
- Mycie i dezynfekcja toalet, umywalek, armatury, glazury i luster.
- Mycie grzejników, lamp, drzwi i okien.
- Odkurzanie oraz obmiatanie pajęczyn.
- Wycieranie kurzu na meblach i parapetach.
- Opróżnianie koszy na śmieci.
- Reagowanie na bieżące potrzeby w zakresie czystości zgłaszane przez innych pracowników.
- Właściwe i oszczędne używanie powierzonego sprzętu i środków potrzebnych do utrzymania czystości.
- Uzupełnianie braków środków sanitarno-higienicznych w dozownikach.
§ 11
Do zadań pracownika ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego należy:
- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu swojego stanowiska pracy,
- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie zadań wykonywanych na zajmowanym stanowisku,
- przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji,
- prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, świadczeń opiekuńczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i dłużników alimentacyjnych,
- terminowe i prawidłowe sporządzanie sprawozdań.
Rozdział III
Zasady podpisywania pism
§ 12
Do podpisu Kierownika Ośrodka są zastrzeżone w szczególności:
- pisma kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej oraz Rady Gminy,
- odpowiedzi do Rzecznika Praw Obywatelskich, senatorów, posłów, radnych,
- zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa,
- sprawy dotyczące organizacji i funkcjonowania Ośrodka,
- odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Ośrodka,
- sprawy kadrowe i osobowe.
§ 13
Pracownicy podpisują pisma należące do zakresu ich czynności.
§ 14
Pisma przedkładane do podpisu Kierownika Ośrodka powinny być zaopatrzone na kopii, na końcu ( z lewej strony) w słowa:
Opracował: imię i nazwisko, podpis bądź pieczątka imienna z podpisem osoby redagującej pismo.
§ 15
Szczegółowe czynności kancelaryjne i obieg dokumentów określa instrukcja kancelaryjna. Gminny ośrodek Pomocy Społecznej przy oznaczaniu spraw używa skrótu GOPS.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
-
Przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków stosuje się przepisy art. 221 – 256 Kodeksu Postępowania Administracyjnego
-
Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Ośrodka.
§ 17
Zmiany Regulaminu dokonywane są przez Kierownika GOPS w drodze Zarządzenia.
§ 18
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.