Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

Chrostkowo 99, 87-602 Chrostkowo

Przejdź do treści

Regulaminy

 

Regulamin

Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Chrostkowie

 

Rozdział I

Zasady ogólne

§ 1

Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną, zadania oraz zakres funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chrostkowie zwanego dalej ,,Ośrodkiem”

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. Gminie- należy przez to rozumieć Gminę Chrostkowo

  2. Radzie- należy przez to rozumieć Radę Gminy Chrostkowo

  3. Wójcie- należy przez to rozumieć Wójta Gminy Chrostkowo

  4. Kierowniku- należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chrostkowie

  5. Pracownikach- należy przez to rozumieć pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chrostkowie

§ 3

  1. Ośrodek jest budżetową jednostką organizacyjną Gminy Chrostkowo utworzoną w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
  2. Siedzibą Ośrodka jest budynek Urzędu Gminy Chrostkowo, Chrostkowo 99, 87-602 Chrostkowo.
  3. Terenem działania Ośrodka jest Gmina Chrostkowo.
  4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chrostkowie funkcjonuje we wszystkie dni robocze miesiąca od godz. 7:00 do godz. 15:00 poniedziałek – piątek.

§ 4

       1. Ośrodkiem kieruje Kierownik

       2. Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka

       3. Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje pracownik wyznaczony przez Kierownika Ośrodka.

 

Rozdział II

Struktura Organizacyjna Ośrodka

§ 5

W skład ośrodka wchodzą:

a) Kierownik,

b) Referat pomocy społecznej:

- pracownicy socjalni

- asystent rodziny

- opiekun środowiskowy

c) Referat świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego:

- pracownik ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego

d) Dzienny Dom Senior+:

- kierownik

- dwóch opiekunów

- sprzątaczka

§ 6

Kierownik kieruje wykonywaniem zadań w GOPS oraz zapewnia prawidłową gospodarkę przyznanymi środkami, Uprawnienia i odpowiedzialność Kierownika wynikają z przepisów prawa, a także z upoważnień udzielonych przez odpowiednie organy Gminy Chrostkowo.

1. Kierownik Ośrodka w szczególności:

- kieruje pracą Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez Wójta,

- sprawuje bezpośrednie zwierzchnictwo służbowe nad podległymi pracownikami,

- organizuje pracę w ośrodku,

- kontroluje przestrzeganie przepisów prawa,

- prowadzi kontrolę wewnętrzną,

- ustala zakresy czynności podległych pracowników,

- prowadzi gospodarkę kadrową i funduszem płac,

- prowadzi sprawy związane z zawieraniem, rozwiązywaniem stosunku pracy, udzielanie urlopów, karaniem i nagradzaniem pracowników,

- wydaje wewnętrzne akty prawne (zarządzenia, regulaminy),

- przygotowuje projekty uchwał dotyczących działalności Ośrodka

- wydaje decyzje administracyjne w I instancji zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Wójta,

- wykonuje zadania administratora danych osobowych.

§ 7

Do podstawowych zadań pracowników Ośrodka należy:

- dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,

- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,

- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,

- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,

- współdziałanie w sprawach wymagających uzgodnień między stanowiskami,

- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

§ 8

Do właściwości pracowników socjalnych należy w szczególności:

- świadczenie pracy socjalnej,

- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,

- wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,

- udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe,

- przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń o udzielenie pomocy,

- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,

- analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania środków przez rodziny, które otrzymują pomoc materialną,

- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie wykonywanych na zajmowanym stanowisku,

- prowadzenie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną i rzeczowym wykazem akt,

- współudział w planowaniu budżetu oraz czuwanie nad jego prawidłowym wykonaniem.

§ 9

Do zadań asystenta rodziny należy:

- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,

- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,

- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych i wychowawczych z dziećmi,

- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,

- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,

- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Kierownikowi,

- sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach

- współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

§ 10

Do zadań opiekuna środowiskowego należy:

- utrzymanie mieszkania podopiecznego w czystości,

- dokonywanie zakupów,

- załatwianie spraw bieżących np. dostarczenie leków

- przygotowanie posiłku,

- pranie,

- przynoszenie niezbędnego opału,

- czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej podopiecznego.

 

Do zadań opiekuna w DDP Senior+ należy w szczególności:

- Sprawowanie codziennej opieki nad uczestnikami, organizacja czasu wolnego, opracowywanie planu pomocy.

- Rozpoznanie potrzeb socjalno–bytowych uczestników i współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej.

- Organizowanie bezpiecznego pobytu uczestników zajęć.

- Udzielenie wsparcia w sytuacjach trudnych, kryzysowych.

- Współpraca z rodziną podopiecznego.

- Pomoc w podaniu i przy spożyciu posiłku.

- Prowadzenie dziennych list obecności i innych dokumentów niezbędnych w funkcjonowaniu placówki.

- Pomoc podopiecznym w poruszaniu się po ośrodku.

- Utrzymanie czystości na terenie ośrodka i wokół budynku.

- Przestrzeganie zasad praworządności, bezstronności, bezinteresowności, obiektywności, uczciwości, rzetelności i odpowiedzialności.

 

Do zadań sprzątaczki należy:

- Zamiatanie, mycie i dezynfekcja podłóg.

- Mycie i dezynfekcja toalet, umywalek, armatury, glazury i luster.

- Mycie grzejników, lamp, drzwi i okien.

- Odkurzanie oraz obmiatanie pajęczyn.

- Wycieranie kurzu na meblach i parapetach.

- Opróżnianie koszy na śmieci.

- Reagowanie na bieżące potrzeby w zakresie czystości zgłaszane przez innych pracowników.

- Właściwe i oszczędne używanie powierzonego sprzętu i środków potrzebnych do utrzymania czystości.

- Uzupełnianie braków środków sanitarno-higienicznych w dozownikach.

§ 11

Do zadań pracownika ds. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego należy:

- zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu swojego stanowiska pracy,

- obsługa systemów informatycznych i programów dziedzinowych w zakresie zadań wykonywanych na zajmowanym stanowisku,

- przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji,

- prowadzenie postępowań dotyczących świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, świadczeń opiekuńczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i dłużników alimentacyjnych,

- terminowe i prawidłowe sporządzanie sprawozdań.

 

Rozdział III

Zasady podpisywania pism

 

§ 12

Do podpisu Kierownika Ośrodka są zastrzeżone w szczególności:

- pisma kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej oraz Rady Gminy,

- odpowiedzi do Rzecznika Praw Obywatelskich, senatorów, posłów, radnych,

- zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa,

- sprawy dotyczące organizacji i funkcjonowania Ośrodka,

- odpowiedzi na skargi dotyczące pracowników Ośrodka,

- sprawy kadrowe i osobowe.

§ 13

Pracownicy podpisują pisma należące do zakresu ich czynności.

§ 14

Pisma przedkładane do podpisu Kierownika Ośrodka powinny być zaopatrzone na kopii, na końcu ( z lewej strony) w słowa:

Opracował: imię i nazwisko, podpis bądź pieczątka imienna z podpisem osoby redagującej pismo.

§ 15

Szczegółowe czynności kancelaryjne i obieg dokumentów określa instrukcja kancelaryjna. Gminny ośrodek Pomocy Społecznej przy oznaczaniu spraw używa skrótu GOPS.

 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 16

  1. Przy rozpatrywaniu i załatwianiu skarg i wniosków stosuje się przepisy art. 221 – 256 Kodeksu Postępowania Administracyjnego

  2. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Ośrodka.

§ 17

Zmiany Regulaminu dokonywane są przez Kierownika GOPS w drodze Zarządzenia.

§ 18

Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 48
Utworzono dnia: 14.11.2022

Historia publikacji

  • 19.07.2024 11:43, Agata Siemiątkowska
    Edycja strony: Regulaminy
  • 19.07.2024 11:43, Agata Siemiątkowska
    Usunięcie załącznika: Regulamin GOPS
  • 19.07.2024 11:42, Agata Siemiątkowska
    Edycja strony: Regulaminy